Karolina

Mitt namn är KAROLINA.
Här får ni veta lite mer om de namnet.

  • Karolina är ett kvinnonamn och en feminin form av det latinska namnet för män, Carolus.K, Ornamental letter
  • Namnen har använts i Sverige sedan slutet av 1600 talet och just Karolina var det mycket modernt att heta under 1800-talet.
  • Idag är namnet Karolina ganska ovanligt och istället har namnet Caroline blivit modernt.
  • 31 december 2009 fanns det 5 630 kvinnor och 0 män i Sverige som hade namnet Karolina som tilltalsnamn. Jämfört med mitt mellannamn Anna som 112 927 personer hade som tilltalsnamn vid samma tidpunkt är Karolina inte så vanligt.  I Ludvika finns 51 kvinnor som heter Karolina med blandad stavning.
  • Namnsdagen är den 20 Maj

  • Några historiska personer som bär namnet är:
  • Tre Svenska drottningar:
  • Karolina Amalia från 1839, Drottning Karolina från 1809 och Karolina Sachsisk från 1873.
  • Karolina Kurkova- tjeckisk fotomodell, Karolina westberg- fotbollsspelare och Karolina wideström-sveriges
  • första kvinnliga läkare.
  • Med en annan stavning finns även Carolina Gynning och Carolina Kluft.
.
.
Jag har nog aldrig frågat varför mina föräldrar döpte mig till Karolina, men det måste jag ta reda på.
Det jag vet är att när jag föddes döpte de mig till Karolina och tänkte att de skulle kalla mig Lina. När min personlighet uppdagades märkte de dock att jag verkligen inte var någon Lina, så det fick bli Karro :)
Om jag hade blivit en pojke hade jag fått namnet Erik, som min pappa heter i mellannamn. Något släktnamn tror jag.
.
Tycker hur som helst väldigt mycket om mitt namn.
Nu är det ju inte så ofta jag kallas för Karolina, Både familj, släktingar, kompisar, lärare och andra människor i mitt liv har alltid sagt Karro till mig. Alla utom mormor och ibland Johan när han skall prata allvar.
.
Jag har alltid varit ensam om mitt namn, åtminstone med stavningen "K". Jag har aldrig känt någon med samma namn och stavning tror jag. Och jag har aldrig hittat någon "namn sak" typ mugg, vattenflaska, borste eller nyckelring med rätt namn och stavning :) Men det gör inget, det visar ju att det är ganska ovanligt.
.
Det var lite onödigt vetande om namnet Karolina.
.
Vad vet ni om era namn??

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0