20 januari

Nu är jag tillbaka..

Har snart gjrot hela första veckan på min praktik och jag trivs helt sjukt bra.
Jag arbetar alltså som Socionom på Barn och familjeenheten på Socialtjänsten i Smedjebacken. Jag har bara varit 3 dagar på platsen och redan lärt mig sjukt mycket och känner att detta är helt rätt yrke för mig. Visst är det hjärtskärande att träffa barn som är på väg eller har farit illa och visst är det svårt att förstå att det kan gå åt så fel håll för vissa unga människor. Men känslan av att faktiskt ha makten att hjälpa dessa barn och att även känna att jag har kunskap att få barn och ungdomar på rätt spår igen är helt otroligt skön.

Hittills under praktiken har jag fått installera mig i mitt egna kontor. Jag har fått in telefon och dator (så nu kan ni ringa växeln och fråga efter mig, haha). Jag har självklart blivit presenterad för alla som arbetar i huset, vilket är Vääldigt många. Jag har fått läsa och se hur utredningar och journaler ser ut. Jag har också fått plugga lite på hur utredningar enligt BBIC (Barns behov i centrum) går till eftersom det är smedjebackens främsta metod.

Jag har varit med under 2 samtal med "unga kriminella" där föräldrarna först var tveksam till min medverkan men sen tyckte att det faktiskt var helt okej. Jag har fått deltaga i en kurs angående en ny metod som heter Hasch metoden. Jag har varit med på ett uppföljningsmöte för att se hur det går för ett barn som är placerat i familjehem och slutligen har jag insett vilka otroligt starka människor det finns.

Framöver så ska jag alltså få sköta mina egna utredningar, vilket känns lite läskigt. Jag kommer ha egna samtal och tillsammans med min handledare fatta beslut om insatser. Jag tror att den här våren kommer springa iväg fort som attans.. och snart är jag där ute i verkligenheten på RIKTIGT! Jag kommer älska det :)

Puss o kram på er.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0